WFF 2014: 10 filmów, których nie można przegapić

30. Warszawski Festiwal Filmowy / 30. Warsaw Film Festival

Warszawski Festiwal Filmowy zbliża się wielkimi krokami! Kolejna, 30. odsłona jednej z największych polskich imprez filmowych rozpocznie się w następny piątek (10 października). Przedsprzedaż biletów już ruszyła, dlatego też jak co roku uważnie przestudiowaliśmy program festiwalu i stworzyliśmy listę 10 filmów, których naszym zdaniem zdecydowanie nie można przegapić. Zobaczcie sami!

Witamy w klubie, Willkommen im Klub, reż. Andreas Schimmelbusch (Niemcy, 2014)

Kadr z filmu "Witamy w klubie" (reż. Andreas Schimmelbusch)

Kadr z filmu „Witamy w klubie” (reż. Andreas Schimmelbusch)

Kate jest młodą aktorką z psychozą maniakalno-depresyjną. Pewnego dnia, wycieńczona psychicznie i zdesperowana, melduje się w hotelu dla samobójców, którego goście mają tam zapewniony szeroki wachlarz samobójczych usług oraz całkowitą dyskrecję. Na miejscu spotyka się z Viktorem, pracownikiem hotelu, który objaśnia nowym klientom tutejsze „menu”. Niespodziewanie oboje zakochują się w sobie i postanawiają zamieszkać razem. Jednak życie z tajemniczym Viktorem przytłacza Kate i dziewczyna znów zaczyna myśleć o samobójstwie…

Chodźmy pogrzeszyć, Itirazim Var, reż. Onur Ünlü (Turcja, 2014)

Kadr z filmu "Chodźmy pogrzeszyć" (reż. Onur Ünlü)

Kadr z filmu „Chodźmy pogrzeszyć” (reż. Onur Ünlü)

Kiedy policja nie wykazuje zainteresowania morderstwem w meczecie, inicjatywę przejmuje imam, Selman Bulut. Jego metody śledztwa są równie nieszablonowe jak jego pełne sprzeczności życie. Córka, odrzucając tradycję, studiuje nowoczesną sztukę, a muezzin w jego meczecie jest chrześcijaninem. On sam jest cynikiem, ceniącym wolność i swobodę, który nie traktuje swojej wiary w poważny i bałwochwalczy sposób. Prowadzone przez imama dochodzenie zdominują pościgi ulicami Stambułu, bójki i tajemnicze nocne spotkania. Na jaw wyjdą kłamstwa oraz sekrety trzymane wiele lat w ukryciu, nie spłacone pożyczki oraz miłość. Szybko okaże się, że motyw mogli mieć prawie wszyscy z otoczenia Selmana. Także on sam.

Chłód w lipcu, Cold in July, reż. Jim Mickle (USA, 2014)

Kadr z filmu "Chłód w lipcu" (reż. Jim Mickle)

Kadr z filmu „Chłód w lipcu” (reż. Jim Mickle)

W pewną senną, teksaską noc 1989 roku, rodzinę Richarda budzą dźwięki dochodzące z salonu. Mężczyzna drżącą ręką ładuje rewolwer. W oślepiającym świetle latarki pakuje kulę w głowę włamywaczowi. W mieście uważany jest za bohatera. Jednak jego samopoczucie zmienia się, kiedy pojawia się ojciec zastrzelonego, były skazaniec Ben. Dopiero teraz naprawdę Richard zaczyna bać się o bezpieczeństwo swojej rodziny. Rozpoczyna się podróż Richarda w rejony, w które wcześniej się nie zapuszczał – przemoc, korupcja, a kolejne zwroty akcji prowadzą do zaskakującego finału.

Co robimy w ukryciu, What We Do in the Shadows, reż. Taika Waititi, Jemaine Clement (Nowa Zelandia, 2014)

Kadr z filmu "Co robimy w ukryciu" (reż. Taika Waititi, Jemaine Clement)

Kadr z filmu „Co robimy w ukryciu” (reż. Taika Waititi, Jemaine Clement)

Trójka przyjaciół z Nowej Zelandii zna się już całkiem długo. Vladislav ma 862 lata, Viago 379, a Deacon 183. Jest jeszcze Peter, który ma 8000 lat. Wszyscy są staroświeckimi wampirami osiadłymi w Wellingtonie i próbują zaadaptować się do życia w XXI wieku. Kamera towarzyszy im podczas codziennych obowiązków domowych, rozmów, kłótni i wspomnień sprzed setek lat. Wampiry trzymają się na uboczu, a wychodzą tylko nocą do klubów w poszukiwaniu świeżej, ludzkiej krwi. Snują też niekończące się rozważania o różnicach między ludźmi a nieumarłymi. Śledząc ich codzienność odnosimy wrażenie, że w zimnym i martwym sercu także mogą budzić się uczucia.

Brudny szmal, The Drop, reż. Michaël R. Roskam (USA, 2014)

Kadr z filmu "Brudny szmal" (reż. Michaël R. Roskam)

Kadr z filmu „Brudny szmal” (reż. Michaël R. Roskam)

Bob Saginowski pracuje jako barman w brooklyńskim lokalu swojego kuzyna Marva. Gdy lokal odwiedzają gangsterzy i zostawiają pieniądze na przechowanie, Bob zawsze odwraca wzrok. Nikomu o tym nie mówi, za to codziennie chodzi na msze. Jego życie zmienia się, kiedy w śmietniku znajduje pobitego szczeniaka. Niesie go do swojej sąsiadki, Nadii i razem z nią pomaga psu wrócić do zdrowia. W takich okolicznościach łatwo się zaprzyjaźnić. Sprawy się komplikują, gdy zjawia się właściciel pitbulla, agresywny były chłopak Nadii, który postanawia odzyskać i ją, i psa. Na domiar złego, gdy dochodzi do napadu na pub, Bob musi stawić czoło czeczeńskim mafiosom i uświadamia sobie, że wcale nie zna ludzi, których uważał za bliskich. Czy zna również samego siebie?

Polskie gówno, reż. Grzegorz Jankowski (Polska, 2014)

Kazdr z filmu "Polskie gówno" (reż. Grzegorz Jankowski)

Kazdr z filmu „Polskie gówno” (reż. Grzegorz Jankowski)

Zespół Tranzystory z Pruszcza Gdańskiego jedzie w trasę koncertową, zorganizowaną przez komornika Czesława Skandala. Towarzyszy im kierowca Stan Gudeyko, niegdyś lider legendarnej grupy punkowej Iperyt. W trasie czeka na muzyków szereg rozczarowań, które przestestują ich przyjaźń oraz cierpliwość. Skandal to człowiek ulepiony z innej gliny – zespół przyjaciół szybko odkryje, że ich menadżer nie zna się na muzyce, a jego hobby jest zgoła inne. Na dodatek podupadający przemysł muzyczny nie jest światem usłanym różami – karty rozdaje w nim tajemnicza sekta „Szołbizjan”…

Gottland, reż. Lukáš Kokeš, Rozálie Kohoutová, Viera Čákanyová, Petr Hátle, Klará Tasovská (Czechy/Polska, 2014)

Kadr z filmu "Gottland" (reż. Lukáš Kokeš, Rozálie Kohoutová, Viera Čákanyová, Petr Hátle, Klará Tasovská)

Kadr z filmu „Gottland” (reż. Lukáš Kokeš, Rozálie Kohoutová, Viera Čákanyová, Petr Hátle, Klará Tasovská)

Pięć krótkich filmów inspirowanych reportażami z bestsellerowej książki „Gottland” Mariusza Szczygła. Reżyserzy – studenci praskiej szkoły filmowej FAMU – w zaskakujący formalnie sposób przedstawiają niekonwencjonalne spojrzenie autora na historię Czechów i ich kraju. Młodzi filmowcy sięgają po tematy z różnych etapów czeskich dziejów. Wzięli na warsztat stojący niegdyś w Pradze największy na świecie pomnik Stalina, który zastąpiono gigantycznym billboardem z Vaclavem Klausem; historię miłosną aktorki Lídy Baarovej i Josepha Goebbelsa; Eduarda Kirchbergera, socjalistycznego pisarza na usługach służb bezpieczeństwa; przemysłowca Tomáša Batę i jego wizję linii produkcyjnej oraz studenta-antyglobalistę, Zdenka Adamca, który podjął dramatyczną decyzję o samounicestwieniu w proteście przeciw współczesnemu światu.

Patriota, Isänmaallinen mies, reż. Arto Halonen (Finlandia, 2014)

Kadr z filmu "Patriota" (reż. Arto Halonen)
Kadr z filmu „Patriota” (reż. Arto Halonen)

Finlandia, lata 70. Wyrzucony z pracy Toivo wpada w depresję. Aby nie czuć się bezużytecznym, oddaje krew w miejscowym szpitalu. Tam dowiaduje się, że pomimo słabej kondycji i wieku – jest po pięćdziesiątce – jego krew jest tak bogata w hemoglobinę, że wielu sportowców „mogłoby za nią zabić”. Opiekujący się nim lekarz szybko kontaktuje go z fińskimi narciarzami. Początkowy opór Toivo zostanie przełamany, kiedy wybitni sportowcy obsypią go pieniędzmi i samochodami, a przede wszystkim uznają za prawdziwego patriotę! A gwiazda ekipy, Aino, nie będzie żałowała mu swoich względów. Nielegalne transfuzje szybko wyniosą biegaczy na szczyt, choć Toivo wciąż będzie miał wątpliwości. Ale czego się nie robi dla ojczyzny.

Mapy gwiazd, Maps to the Stars, reż. David Cronenberg (USA/Kanada, 2014)

Kadr z filmu "Mapy gwiazd" (reż. David Cronenberg)

Kadr z filmu „Mapy gwiazd” (reż. David Cronenberg)

Autor bestsellerowych poradników psychologicznych dr Stafford Weiss jest szanowanym nestorem hollywoodzkiej dynastii. Choć zbił fortunę na doradzaniu innym, nie do końca radzi sobie z sytuacją we własnym domu. Jego żona Cristina większość czasu poświęca trzynastoletniemu synowi Benjiemu, aktorowi dziecięcemu, od kilku lat mającemu poważane problemy z narkotykami. Ich dorastająca córka Agatha, u której lekarze zdiagnozowali piromanię, zaprzyjaźnia się z Jeromem, młodym szoferem, któremu marzy się aktorska kariera. Czy przepustką do niej będzie romans z pacjentką Stafforda, aktorką Havaną Segrand, która od lat nie potrafi poradzić sobie ze sławą swojej zmarłej matki?

Fotograf, reż. Waldemar Krzystek (Polska, 2014)

Kadr z filmu "Fotograf" (reż. Waldemar Krzystek)

Kadr z filmu „Fotograf” (reż. Waldemar Krzystek)

Polska, rok 1974. Zamknięty dla świata garnizon wojsk radzieckich w Legnicy. Jednym z transportów kolejowych wywożony jest do szpitala psychiatrycznego w Moskwie siedmioletni chłopczyk. Ma być tam zamknięty na zawsze. Moskwa, współcześnie. Grupa rosyjskich służb specjalnych ścigając seryjnego mordercę, Fotografa, wykorzystuje jako przynętę Nataszę, jedyną osobę, która przeżyła spotkanie z Fotografem w sytuacji jego zagrożenia. Dlaczego darował jej życie? Skąd Natasza wie, że szukając Fotografa muszą jechać do Polski? Legnica, współcześnie. Natasza i oficer polskiej policji jako jedyni nie chcą zabić osaczonego Fotografa. Co łączy tych troje obcych sobie ludzi?

Fragmenty opisów filmów pochodzą z katalogu z oficjalnej strony www.wff.pl.