AFF 2016: 5 filmów, których nie wolno przegapić!

7. American Film Festival

Jeden festiwal za nami, a kolejny już na Horyzoncie. Dzisiaj wystartowała sprzedaż biletów na 7. American Film Festival, który odbędzie się w dniach 25-30 października. Tym razem, po kilku latach przerwy, redakcja Recenzentów ponownie rusza do Wrocławia jesienną porą, by osobiście przekonać się czy tegoroczny program festiwalu przygotowany przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty i Romana Gutka będzie rzeczywiście tak dobry, jak się zapowiada. Poniżej przedstawiamy krótką listę 5 filmów, których zdecydowanie nie wolno przegapić!

Paterson, reż. Jim Jarmusch (USA 2016)

paterson

Kadr z filmu „Paterson” (reż. Jim Jarmisch)

„Paterson” to film zrobiony na przekór dyktatowi konsumpcji i efekciarstwa. Tytułowy bohater, kierowca miejskiego autobusu, prowadzi uporządkowane życie u boku kochającej żony. Rytm jego dni odmierzają kojący rytuały, spośród których najważniejsze okazuje się regularne pisanie wierszy inspirowanych twórczością Williama Carlosa Williamsa i Franka O’Hary. Codzienność mężczyzny wyznaczają także spotkania z całą galerią ekscentryków – przeżywającym zawód miłosny kompanem od kufla czy wiecznie narzekającym kolegą z pracy, który zazdrości kumplowi optymizmu i pogody ducha. Jednak w pewnym momencie stoicki spokój Patersona ulega zakłóceniu. Bohater zostaje zmuszony do ponownego przemyślenia życiowej filozofii.

Manchester by the Sea, reż. Kenneth Lonergan (USA 2016)

manchester

Kadr z filmu „Manchester by the Sea” (reż. Kenneth Lonergan)

Lee lubił kiedyś wygłupiać się i urządzać imprezy, ale to już niestety odległa przeszłość.  Teraz jest zamkniętym w sobie frustratem. Komunikuje się za pomocą półsłówek i przekleństw, konsekwentnie ignoruje próbujące flirtować z nim kobiety, potrafi bez większego powodu obić komuś twarz. Impulsem do przynajmniej częściowego wyjścia z tego mizantropijnego stuporu jest dla niego niespodziewana śmierć brata. Lee musi porozmawiać z lekarzem i prawnikiem, zorganizować pogrzeb, a przede wszystkim zaopiekować się dorastającym bratankiem, który nie może liczyć na uzależnioną od alkoholu matkę. „Manchester by the Sea” to opowieść o zmaganiu się z chaosem codziennej egzystencji, zawierająca kilka melodramatycznych momentów, ale utrzymana głównie w powściągliwym, tragikomicznym tonie.

Każdy by chciał!!, Everybody Wants Some!!, reż. Richard Linklater (USA 2016)

everybody

Kadr z filmu „Każdy by chciał!!” (reż. Richard Linklater)

Osadzona w 1980 roku komedia opowiada o bejsbolistach z teksańskiego uniwersytetu, którzy wykorzystują ostatnie trzy dni przed zajęciami na podrywanie koleżanek, palenie marihuany oraz zabawę w barach i na domówkach. Linklatera najbardziej interesują toczące się między nimi rozmowy, ścieranie się różnych ludzkich typów i temperamentów. W równej mierze jest to jednak film o czystej, młodzieńczej zabawie oddający żywiołową formą stan ducha dwudziestolatków. Rewelacyjne aktorstwo, szlagiery z przełomu ery rocka i disco oraz swobodna, lecz precyzyjna fabuła, złożona z kolejnych odsłon wariackiego zapomnienia – życie w „Każdy by chciał!!” może i jest fraszką, ale, jak podpowiada Linklater, na każdą chwilę beztroski trzeba sobie najpierw zapracować.

Stylistka, Personal Shopper, reż. Olivier Assayas (USA 2016)

shopper

Kadr z filmu „Stylistka” (reż. Olivier Assayas)

Maureen, Amerykanka mieszkająca w Paryżu,  zarabia na życie jako asystentka i stylistka znanej z pierwszych stron gazet celebrytki Kyry. Choć początkowo jej praca ogranicza się do odbierania ze sklepów kreacji, Maureen szybko zaczyna przekraczać kolejne granice – pod nieobecność pracodawczyni zostaje na noc w jej luksusowym mieszkaniu oraz przymierza bajecznie drogie ubrania. Maureen ma też inną, znacznie mroczniejszą tajemnicę. Jest utalentowanym medium, a za jej przyjazdem do Francji stoi nie tyle chęć zarobienia pieniędzy, ile pragnienie skontaktowania się ze zmarłym bratem bliźniakiem Lewisem.

Zwierzęta nocy, Nocturnal Animals, reż. Tom Ford (USA 2016)

nocturnal

Kadr z filmu „Zwierzęta nocy” (reż. Tom Ford)

Właścicielka galerii sztuki Susan odnosi w życiu zawodowym sukces za sukcesem. Prywatnie nie wiedzie jej się już tak dobrze. Cierpi na bezsenność, a do tego jej drugi mąż Hutton nie jest czuły. Pewnego dnia dostaje w prezencie nieopublikowaną jeszcze powieść pierwszego męża, wrażliwca Edwarda, któremu na odchodnym powiedziała wiele gorzkich słów. Kiedy Hutton wyjeżdża na jedną z licznych i niekoniecznie samotnych delegacji, Susan z miejsca oddaje się lekturze. Kolejne rozdziały książki okazują się coraz bardziej brutalne i przerażające, a czytelniczka coraz głębiej zanurza się w fascynującej historii. „Zwierzęta nocy” to mistrzowski wizualnie film z suspensem i hipnotyzującą muzyką Abla Korzeniowskiego, wzbudzający zachwyty wśród publiczności i krytyków na całym świecie.

Fragmenty opisów filmów pochodzą z katalogu z oficjalnej strony http://7.americanfilmfestival.pl.