WFF 2019: 15 filmów, które warto obejrzeć!

35. Warszawski Festiwal Filmowy

Warszawski Festiwal Filmowy zbliża się wielkimi krokami! Kolejna, 35. odsłona jednej z największych polskich imprez filmowych rozpocznie się już za niecałe dwa tygodnie (11 października). Dzisiaj na stronie festiwalu opublikowano pełny program wraz z harmonogramem seansów, a przedsprzedaż biletów ruszy w czwartek 3 października. My jak co roku wnikliwie przeanalizowaliśmy program festiwalu i stworzyliśmy listę 15 filmów, których naszym zdaniem zdecydowanie nie można przegapić. Zobaczcie sami!

And Then We Danced, reż. Levan Akin (Szwecja, Gruzja, Francja 2019)

Kadr z filmu "And Then We Danced"

Kadr z filmu „And Then We Danced”

Merab od najmłodszych lat trenuje ze swoją taneczną partnerką Mary w National Georgian Ensemble. Zgodnie z gruzińskim zwyczajem taniec mężczyzny to emanacja jego siły, pokaz twardości i totalnej kontroli nad emocjami, a miękkość w tańcu oznacza brak tych cech. Tymczasem do zespołu dołącza charyzmatyczny i jednocześnie beztroski Irakli, który zdaje się przeczyć tym zasadom. Poukładany świat Meraba wywraca się do góry nogami. Irakli staje się jego największym rywalem, ale nieoczekiwanie także obiektem pożądania. Film miał premierę na tegorocznym festiwalu w Cannes w sekcji Quinzaine des Realisateurs.

Seanse: Kinoteka 3: piątek, 11 paź 18:30 / Multikino 1: poniedziałek, 14 paź 18:30 / Kinoteka 7: środa, 16 paź 16:00

Atlantyda, Atlantis, reż. Valentyn Vassanovich (Ukraina 2019)

Kadr z filmu "Atlantyda"

Kadr z filmu „Atlantyda”

Wschodnia Ukraina w najbliższej przyszłości – pustynia nieodpowiednia do zamieszkania przez ludzi. Siergiej, były żołnierz cierpiący na zespół stresu pourazowego, ma problem z przystosowaniem się do nowej rzeczywistości. Przyłącza się do ochotniczej misji Czarny Tulipan, której członkowie ekshumują zwłoki żołnierzy. Tą pracą stara się zwalczać swoją traumę i szukać sił, by dalej żyć. Czy zaakceptuje siebie takim, jakim jest i nauczy się żyć bez wojny? Film Valentyna Vassanovicha zdobył nagrodę główną w konkursie “Horyzonty” na tegorocznym festiwalu w Wenecji.

Seanse: Multikino 3: środa, 16 paź 19:00 / Multikino 1: czwartek, 17 paź 21:00 / Multikino 3: piątek, 18 paź 16:30

Babyteeth, reż. Shannon Murphy (Australia 2019)

Kadr z filmu "Babyteeth"

Kadr z filmu „Babyteeth”

Poważnie chora nastolatka Milla zakochuje się w drobnym handlarzu narkotyków Mojżeszu. Ten fakt staje się najgorszym koszmarem jej rodziców. Nie tak wyobrażali sobie chłopaka córki. Okazuje się, że wraz z pierwszymi pocałunkami w Millę wstępuje nieznane dotąd pragnienie życia. Sprawy wymykają się spod kontroli, a tradycyjna moralność przestaje obowiązywać. Milla pokazuje rodzicom, Mojżeszowi i wszystkim wokół jak żyć, kiedy nie masz nic do stracenia. Film pokazywany był w konkursie tegorocznego festiwalu w Wenecji.

Seanse: Multikino 1: czwartek, 17 paź 18:30 / Kinoteka 3: niedziela, 20 paź 18:30

Echo, Bergmál, reż. Rúnar Rúnarsson (Islandia, Francja, Szwajcaria 2019)

Kadr z filmu "Echo"

Kadr z filmu „Echo”

Islandia przygotowuje się do świąt Bożego Narodzenia, w kraju panuje specyficzna atmosfera, ludzie są podekscytowani, ale jednocześnie zatroskani. Gdzieś na wsi płonie opuszczone gospodarstwo. Szkolny chór dziecięcy śpiewa kolędy. Tuszki kurczaków paradują przez rzeźnię. Pracownica muzeum kłóci się przez telefon z byłym mężem. Młoda dziewczyna sprawia, że matka próbuje nowego zestawu wirtualnej rzeczywistości… “Echo”, najnowszy film Rúnara Rúnarssona, reżysera nagrodzonego na Warszawskim Festiwalu Filmowym 2008 („Dwa ptaszki”) i 2015 („Wróble”). to ujęty w 56 scenach słodko-gorzki portret współczesnego islandzkiego społeczeństwa.

Seanse: Multikino 1: poniedziałek, 14 paź 21:00 / Kinoteka 7: wtorek, 15 paź 18:30 / Multikino 2: środa, 16 paź 16:00

Judy i Punch, Judy and Punch, reż. Mirrah Foulkes (Australia 2019)

Kadr z filmu "Judy i Punch"

Kadr z filmu „Judy i Punch”

Jest połowa XVII wieku. Seaside to miasto bezprawia, przemocy i strachu przed karą boską. Wśród chaosu i błota jest jeden światły punkt – teatr lalkowy Punch i Judy. Teatr istnieje tylko dzięki geniuszowi Judy – jej niesamowite przedstawienia zapierają dech w piersiach tłumów. Charyzmatyczny Punch, niegdyś mistrz lalkarski, dziś jest tylko znawcą tawerny, whisky i kobiet. Podczas jednego z jego pijackich wyskoków, dochodzi do nieszczęścia, które powoduje, że Judy wkracza na ścieżkę zemsty. Feministyczna i pełna czarnego humoru reinterpretacja ikonicznego brytyjskiego przedstawienia lalkowego wystawianego od blisko 400 lat, w którym Punch okłada kijem swoją żonę Judy.

Seanse: Kinoteka 7: poniedziałek, 14 paź 18:30 / Multikino 2: czwartek, 17 paź 11:00 / Multikino 1: sobota, 19 paź 16:00

Malowany ptak, Nabarvené ptáče, reż. Václav Marhoul (Czechy, Słowacja, Ukraina 2019)

Kadr z filmu "Malowany ptak"

Kadr z filmu „Malowany ptak”

“Malowany ptak” to czarno-biała ekranizacja bestsellerowej powieści Jerzego Kosińskiego pod tym samym tytułem. Dramatyczna historia sześcioletniego żydowskiego chłopca, który w trakcie II wojny światowej doświadcza niewyobrażalnego okrucieństwa ze strony mieszkańców anonimowej wsi gdzieś w Europie Wschodniej. Scenariusz filmu otrzymał wyróżnienie podczas 7 edycji ScripTeast w 2013 roku. Film pokazany był w ramach konkursu głównego festiwalu w Wenecji oraz na festiwalu w Toronto.

Seanse: Multikino 1: piątek, 18 paź 21:00

Na powierzchni, Buoyancy, reż. Rodd Rathjen (Australia 2019)

Kadr z filmu "Na powierzchni"

Kadr z filmu „Na powierzchni”

14-letni Czakra z licznym rodzeństwem i rodzicami ciężko pracuje na polach ryżowych w Kambodży. Kiedy pojawia się możliwość zarabiania w fabryce w Bangkoku, chłopak nie zastanawia się długo. Opłaceni przemytnicy, którzy przewieźli go przez granicę, okazują się handlarzami ludźmi, a Czakra zostaje sprzedany do niewolniczej pracy na tajskim trawlerze. Dowodzony przez sadystycznego kapitana statek to miejsce z najgorszego koszmaru. Przemoc, tortury, a nawet zabijanie są tu na porządku dziennym. Film zdobył Nagrodę Jury Ekumenicznego na tegoorcznym festiwalu w Berlinie oraz jest australijskim kandydatem do Oscara.

Seanse: Kinoteka 7: piątek, 11 paź 21:00 / Kinoteka 3: czwartek, 17 paź 16:00

Nasze matki, Nuestras madres, reż. Cesar Diaz (Gwatemala, Belgia, Francja 2019)

Kadr z filmu "Nasze matki"

Kadr z filmu „Nasze matki”

Współczesna Gwatemala. W kraju trwa proces zbrodniarzy odpowiedzialnych za ludobójstwa dokonane podczas gwatemalskiej wojny domowej głównie na rdzennej ludności Majów w latach 80. Ernesto jest młodym antropologiem, który pracuje dla fundacji identyfikującej ciała zaginionych w trakcie wojny. Podczas zbierania relacji o masakrach, Ernesto ma przeczucie, że znalazł trop, który może doprowadzić go do odnalezienia zaginionego w trakcie wojny ojca. Wbrew woli matki Ernesto rozpoczyna poszukiwania, by odnaleźć prawdę i spokój duszy. Film nagrodzony Złotą Kamerą dla najlepszego debiutu na tegorocznym festiwalu w Cannes.

Seanse: Kinoteka 7: piątek, 11 paź 18:30 / Kinoteka 2: poniedziałek, 14 paź 21:30

Polityka jednego dziecka, One Child Nation, reż. Zhang Lynn, Nanfu Wang (Chiny, USA 2019)

Kadr z filmu "Polityka jednego dziecka"

Kadr z filmu „Polityka jednego dziecka”

W latach 1977-2015 w Chinach obowiązywała polityka jednego dziecka. Ten ekstremalny i często okrutnie egzekwowany sposób kontroli populacji w praktyce uniemożliwiał parom na więcej niż jedno dziecko. Dokumentalistka Nanfu Wang z perspektywy świeżo upieczonej matki przygląda się procesowi radzenia sobie Chińczyków z wieloletnią traumą niszczycielskiego eksperymentu społecznego. Wspólnie z drugą z reżyserek, Jialing Zhang, odkrywają kolejne, szokujące przypadki łamania praw człowieka od przymusu porzucania noworodków, przez uprowadzenia, po przymusowe sterylizacje i aborcje. Rozmawiając z ofiarami i podżegaczami, przerywają milczenie na temat bezprecedensowego eksperymentu społecznego, który zniszczył niezliczone istnienia. Najlepszy film dokumentalny (Grand Jury Prize) na tegorocznym festiwalu Sundance.

Seanse: Kinoteka 7: piątek, 11 paź 16:00 / Kinoteka 3: sobota, 19 paź 18:30

Tylko 6,5, Metri Shesh Va Nim, reż. Saeed Roustayi (Iran 2019)

Kadr z filmu "Tylko 6,5"

Kadr z filmu „Tylko 6,5”

W mieście jest bardzo dużo narkomanów. wielu z nich to bezdomni. Policjanci, których wciąż jest za mało, są przepracowani i sfrustrowani, często działają na granicy prawa. Samad, członek policyjnej grupy antynarkotykowej poszukuje króla narkotyków, Nassera Khakzada. Kiedy zaczynał pracę w policji, statystyki podawały, że uzależnionych od narkotyków jest około miliona osób. Po latach wyłapywania dilerów, aresztowań i wykonanych kar śmierci, liczba ta wzrosła do 6,5 miliona. Wygląda na to, że nawet kara śmierci, jaka czeka za handel narkotykami, nie jest wystarczającą przestrogą. Sensacyjny thriller akcji, który w bezkompromisowy sposób opowiada o niezdolności prawa do przeciwdziałania handlu narkotykami.

Seanse: Kinoteka 2: niedziela, 13 paź 16:30 / Kinoteka 3: środa, 16 paź 13:30 / Kinoteka 2: piątek, 18 paź 14:00 / Kinoteka 3: niedziela, 20 paź 21:00

Wspomnienia: Geneza “Obcego”, Memory: The Origins of Alien, reż. Alexandre O. Philippe (USA 2019)

Kadr z filmu "Wspomnienia: Geneza Obcego”

Kadr z filmu „Wspomnienia: Geneza Obcego”

W tym roku mija 40 rocznica premiery kinowej filmu Ridley’a Scotta „Obcy – ósmy pasażer Nostromo”. Zaczęło się od 29-stronnicowego scenariusza Dana O’Bannona, a skończyło na arcydziele światowego kina. Dokument śledzi proces twórczy towarzyszący powstawaniu kultowego dziś filmu. Jak to się stało, że zawładnął zbiorową wyobraźnią? Odkrywamy jego korzenie w mitologii greckiej i egipskiej, w nie uznających poprawności podziemnych komiksach, parazytologii, kosmicznych horrorach H.P. Lovecrafta, sztuce Francisa Bacona. Poznajemy geniusz twórcy postaci tytułowego Obcego – szwajcarskiego malarza H.R. Gigera, twórcy scenariusza Dana O’Bannona i oczywiście samego Ridley’a Scotta.

Seanse: Kinoteka 7: niedziela, 13 paź 16:00 / Multikino 2: poniedziałek, 14 paź 13:30 / Kinoteka 7: wtorek, 15 paź 21:0 / Kinoteka 2: czwartek, 17 paź 19:00

Wszystko dla mojej matki, reż. Małgorzata Imielska (Polska 2019)

Kadr z filmu "Wszystko dla mojej matki"

Kadr z filmu „Wszystko dla mojej matki”

Ola ma siedemnaście lat. Chłopięca w ruchach, obgryzione paznokcie, ręce pełne blizn po samookaleczaniu, a wielkie, niebieskie oczy ma wciąż zasłonięte włosami. Za ciągłe ucieczki z domu dziecka sąd umieścił ją w zakładzie poprawczym. W przeciwieństwie do innych przebywających tam dziewczyn nie chce świadczyć dozorcy usług seksualnych w zamian za papierosy i drobne sumy pieniędzy. Jedyne, czego pragnie, to odzyskać matkę. Dziewczyna trenuje zawzięcie lekkoatletykę, bo wierzy, że jeśli zacznie osiągać sukcesy na zawodach, matka ją odnajdzie. Rola Oli przyniosła Zofii Domalik nagrodę za najlepszy profesjonalny debiut aktorski na tegorocznym festiwalu w Gdyni.

Seanse: Multikino 4: piątek, 11 paź 16:15 / Kinoteka 3: niedziela, 13 paź 18:30 / Multikino 4: wtorek, 15 paź 18:45 / Multikino 4: czwartek, 17 paź 13:45

Wiwarium, Vivarium, reż. Lorcan Finnegan (Irlandia, Belgia 2019)

Kadr z filmu "Wiwarium"

Kadr z filmu „Wiwarium”

Gemma i jej chłopak Tom szukając swojego pierwszego wspólnego domu trafiają do agenta nieruchomości, który zaprasza ich na surrealistyczne, nowe osiedle na przedmieściach. Tam stoi ich „perfekcyjny dom rodzinny”. Coś tu jest jednak nie tak. Rzędy identycznych, wyglądających na niezamieszkałe domów wydają się ciągnąć w nieskończoność. Przypominające labirynt osiedle jest niczym pułapka. Bez względu na to, jak bardzo się starasz, żeby stamtąd wyjechać, zawsze wracasz do tego samego miejsca. O co tak naprawdę chodzi? Gdzie oni tak naprawdę są?

Seanse: Multikino 1: niedziela, 13 paź 18:30 / Multikino 3: poniedziałek, 14 paź 19:00 / Kinoteka 3: piątek, 18 paź 16:00

Zgubiłam swoje ciało, J’ai perdu mon corps, reż. Jérémy Clapin (Francja 2019)

Kadr z filmu "Zgubiłam swoje ciało"

Kadr z filmu „Zgubiłam swoje ciało”

Odcięta dłoń ucieka z laboratorium. Ma tylko jeden cel – chce wrócić do reszty ciała. Gdy przedziera się przez niezliczone pułapki Paryża, przypomina sobie życie z młodym mężczyzną, do którego niegdyś należała… dopóki oboje nie spotkali Gabrielle. Historia wędrującej dłoni splata się z historią Naoufela, młodego mężczyzny z Afryki Północnej, który jako dziecko przybył do krewnych we Francji. Teraz chłopak pracuje jako dostarczyciel pizzy i szczerze mówiąc, nie jest w tym zbyt dobry. Kiedy pewnego dnia przywozi pizzę, drzwi otwiera mu piękna dziewczyna, o której nie może przestać myśleć. Animacja zdobyła nagrodę Grand Prix Międzynarodowego Tygodnia Krytyki na tegorocznym festiwalu w Cannes.

Seanse: Multikino 1: piątek, 18 paź 16:00 / Kinoteka 4: sobota, 19 paź 19:00 / Kinoteka 4: niedziela, 20 paź 11:00

Złodzieje benzyny, Huachicolero, reż. Edgar Nito Arrache (Meksyk, Hiszpania, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania 2019)

Kadr z filmu "Złodzieje benzyny"

Kadr z filmu „Złodzieje benzyny”

Środkowy Meksyk. Lalo, naiwny i niewinny licealista mieszka wraz z samotną matką. Kiedy chłopak zbiera się na odwagę, by podejść do pięknej Any i poprosić ją, by została jego dziewczyną, ta odprawia go ze śmiechem. Lalo wierzy, że gdyby sprezentował dziewczynie nowego smartfona, dziewczyna pokochałaby go. Dość szybko przydarza się okazja, by zdobyć pieniądze na prezent. Każdej nocy na opuszczonym polu gang huachicoleros zajmujących się kradzieżą i handlem paliwa, wierci dziurę w rurociągu. Lalo jest pod wrażeniem prawdziwych facetów, którzy sięgają po własność nieuczciwych korporacji i co noc balansują na krawędzi śmierci… Za swój pełnometrażowy debiut Edgar Nito Arrache otrzymał nagrodę dla najlepszego nowego reżysera na Festiwalu Filmowym Tribeca.

Seanse: Kinoteka 2: piątek, 11 paź 21:30 / Kinoteka 7: wtorek, 15 paź 16:00 / Kinoteka 3: piątek, 18 paź 13:30 / Kinoteka 3: sobota, 19 paź 21:00

Fragmenty opisów filmów pochodzą z katalogu z oficjalnej strony www.wff.pl.