WFF 2020: 10 filmów, które warto obejrzeć!

Z oczywistych powodów ten rok nie należy do najlepszych dla branży filmowej. Nie ma się więc co dziwić, że programy tegorocznych jesiennych festiwali będą nieco uboższe niż w latach ubiegłych… ale nie znaczy to, że nie znajdzie się w nich ciekawego!

Jedna z pierwszych okazji, żeby się o tym przekazać już w piątek 9 października! Tego dnia się rozpocznie się 36. Warszawski Międzynarodowy Festiwal. Festiwalowe pokazy tradycyjnie odbywać się będą w Kinotece i Multikinie Złote Tarasy. Filmem otwarcia tegorocznej edycji jest wyprodukowana przez Terrence’a Malicka „Księga wizji” Carlo S. Hintermanna, otwierająca tegoroczną edycję Tygodnia Krytyków na festiwalu w Wenecji. W rolach głównych występują Charles Dance, Lotte Verbeek oraz Sverrir Gudnason. WFF zamknie natomiast nagrodzony Specjalną Nagrodą Jury na festiwalu w Wenecji najnowszy film Andreja Konchalovsky’ego – „Drodzy towarzysze”.

Pełna listów filmów wraz z harmonogramem pokazów 36. WFF dostępna jest już na stronie festiwalu, skąd można go pobrać również w formie pliku .pdf. My jak zwykle dokładnie przyjrzeliśmy się całemu programowi i znaleźliśmy dla Was 10 najciekawszych naszym zdaniem filmów. Zobaczcie sami!

Shirley, reż. Josephine Decker (USA 2020)

Jest rok 1964. Pisarka powieści grozy Shirley Jackson (Elizabeth Moss) i jej mąż Stanley Hyman (Michael Stuhlbarg), profesor literatury, przyjmują pod swój dach młode małżeństwo Freda i Rose. Fred rozpoczyna pracę jako asystent profesora, natomiast jego ciężarna żona Rose ma sprzątać dom i dotrzymywać towarzystwa pisarce. Młode małżeństwo ulega magnetycznemu wpływowi swoich niekonwencjonalnych gospodarzy. Shirley jest w trakcie pisania nowej powieści i potrzebuje skupienia. Jest niczym wygłodniała bestia, która gotowa jest pożreć wszystko, co stanie na jej drodze… “Shirley” to brawurowa adaptacja powieści Susan Scarf Merrell pod tym samym tytułem, której akcja oparta jest luźno na wydarzeniach z życia uznanej amerykańskiej pisarki powieści grozy Shirley Jackson.

Żółty kot, Zheltaya koshka, reż. Adilkhan Yerzhanov (Kazachstan, Francja 2020)

Młody mężczyzna imieniem Kermek wychodzi z więzienia i wraca w rodzinne strony. Podczas jego nieobecności wiele się tu zmieniło. Obecnie rządzi tu gang, a dziewczyna Kermeka, Eva, znajduje się pod jego wpływem. Jednak Kermek przemyślał sprawę i nie chce zadawać się z miejscowymi bandziorami. Ma plan – chce, z Evą u boku, otworzyć w  kazachskich górach najprawdziwsze kino. Czy miłość Kermeka do Alaina Delona będzie na tyle silna, by ochronić go przed mackami mafii? “Żółty kot” to ciepła komedia o mężczyźnie, który ma broń, dziewczynę i wielkie marzenie. Ma też czyste i proste rozumienie świata: dobro jest dobre, zło jest złem. Nie jest mu łatwo przetrwać w okrutnym świecie, ale jego dobroć pomoże mu przejść przez wszystko.

Droneman, Modelář, reż. Petr Zelenka (Czechy 2020)

Współczesna Praga. Dwaj kumple prowadzą dobrze prosperującą wypożyczalnię dronów. Jeden z nich, Plech po godzinach raper, marzy o wielkich pieniądzach i stabilizacji. Drugi – Pavel – właśnie wrócił z zagranicy. Jest chemikiem i znakomitym pilotem dronów. Marzy o sprawiedliwości i własnym wkładzie w naprawę świata. Drony są dla nich przepustką do miejsc i ludzi, do których w inny sposób nie mieliby dostępu. Wśród ich klientów jest kandydat na prezydenta, artyści przygotowujący happeningi czy agencje reklamowe. Z pomocą dronów obserwują elektrownie, noszą na wybiegu luksusowe torebki. Kiedy Pavel postanowi użyć drona do czegoś całkiem innego niż zazwyczaj, sytuacja zacznie się mocno komplikować…

Magnezja, reż. Maciej Bochniak (Polska 2020)

Pogranicze polsko-sowieckie, przełom lat 20. i 30. XX w. Podążamy za czterema wątkami, których bohaterowie są powiązani ze sobą nicią wzajemnych zależności. Po śmierci szefa i ojca, władzę w przestępczym klanie Lewenfiszów przejmuje Róża. Razem z siostrami kontynuuje szemrane interesy i robi wszystko, by oprzeć się rosnącym w siłę sowieckim bandytom, przewodzonym przez konserwatywnego Lwa. Tymczasem nierozłączni bracia Albin i Albert Hudini wcielają w życie swój przewrotny plan. Z pomocą Heleny chcą okraść bank Lewenfiszów. Wystarczy jednak kilka złych decyzji, zwykły pech i dwa trupy, by cała misterna intryga została zagrożona. To zaledwie początek kłopotów, gdyż do miasteczka przybywa właśnie obdarzona genialnym zmysłem śledczym inspektor Kochaj. To, co wydarzy się wkrótce, będzie mieć krwawe i pełne czarnego humoru konsekwencje, które na zawsze wstrząsną pograniczem.

Duchy, Hayaletler, reż. Azra Deniz Okyay (Francja, Turcja, Katar 2020)

İffet, samotna matka po czterdziestce, mieszka w stambulskiej dzielnicy – getcie walczącym z rewitalizacją miasta. W kraju następuje zmiana władzy, a İffet dowiaduje się, że jej uwięziony syn pilnie potrzebuje pieniędzy. Jedyną opcją na pomoc synowi jest fucha u dilera narkotyków. Kobieta zwraca się do swojej przyjaciółki, tancerki hip-hopowej, żeby jej towarzyszyła. Splot wydarzeń sprawia, że matka, tancerka i jej znajoma artystka wyruszają pożyczonym samochodem w noc… Film o zagubionym pokoleniu Stambułu, ogarniętym polityczną, religijną i ekonomiczną niepewnością. Choć jego bohaterowie pochodzą z różnych subkultur, każdy z nich stara się przetrwać we współczesnej, chaotycznej Turcji. Walczą o osobistą wolność i niespodziewanie spotykają się podczas swoich działań.

Nie na moim podwórku, Nimby, reż. Teemu Nikki (Finlandia 2020)

19-letnia Mervi jest lesbijką. Od roku mieszka ze swoją dziewczyną Kata w hipsterskiej dzielnicy Helsinek. Mervi nie powiedziała jeszcze o tym rodzicom. Kata swoim też nie. Dziewczyny postanawiają się ujawnić. Mają plan, żeby zacząć od łatwiejszej konfrontacji, czyli od rodziców Mervi. Jadą do jej rodzinnego miasta i trafiają w sam środek orgii urządzanej przez rodziców. Okazuje się, że Mervi nie jest jedyną osobą w swojej rodzinie, która ma tajemnice. Jej rodzice od lat żyją w otwartym związku biseksualnym i są swingersami. Robi się jeszcze dziwniej, kiedy w domu Mervi pojawia się matka Katy – ciemnoskóra muzułmańska działaczka polityczna oraz były chłopak Mervi – neonazista z kumplami. Wkrótce grupa ludzi, którzy nie mogą się wzajemnie tolerować, zostaje uwięziona w jednym domu

Yalda, noc przebaczenia, Yalda, reż. Massoud Bakhshi (Francja, Iran, Niemcy, Luksemburg, Liban, Szwajcaria 2020)

Współczesny Iran. 22-letnia Maryam przypadkowo przyczynia się do śmierci swojego tymczasowego 65-letniego męża Nassera. Zgodnie z irańskim prawem, jest tylko jedna osoba, która może ocalić Maryam przed karą śmierci. To 37-letnia Mona, córka Nassera, która była dla niej zawsze jak starsza siostra. Może, ale nie musi. Decyzję Mona podejmie w najpopularniejszym telewizyjnym reality show w kraju. Na oczach milionów widzów Maryam ma błagać o wybaczenie i życie. Wstrząsający film zainspirowany wieloma prawdziwymi wydarzeniami. Program telewizyjny, w którym na szali stawia się ludzkie życie, naprawdę istnieje w Iranie i cieszy się niesłabnącą popularnością od wielu lat.

Spieprzaj, Tao Chu Li Fa Yuan, reż. I-Fan Wang (Tajwan 2020)

Wang Yo-wei alias Mr. Nose Bleeding pracuje jako ochroniarz w tajwańskim parlamencie. Pewnego dnia, za jego sprawą pracę traci posłanka Xiong Ying-Ying alias Miss Spice. Kobieta prosi Wanga, aby wystąpił w wyborach uzupełniających, a ona dopilnuje, by zdobył mandat. Ochroniarz zostaje nowym posłem. Tymczasem na sesji parlamentu zaczyna rozprzestrzeniać się śmiertelny wirus. Posłowie zostają zarażeni i stają się zombie! O dziwo, Wang okazuje się jedyną osobą odporną na wirusa. W budynku parlamentu rozpętuje się piekło. Wang i Xiong walczą i starają się uratować jak najwięcej istnień. Szalona komedia, horror i film sztuk walki w jednym. Słynący z bójek parlament Tajwanu staje się obiektem krwawego slapsticku, w którym wirus zmienia polityków w wygłodniałe mutanty zombie.

Tragiczna dżungla, Selva trágica, reż. Yulene Olaizola (Meksyk, Francja, Kolumbia 2020)

Początek lat dwudziestych XX wieku na granicy Meksyku i Belize. Czas, w którym wielu meksykańskich mężczyzn trudni się pozyskiwaniem gumy z drzew rosnących głęboko w dżungli. Praca jest ciężka i wymagająca. Robotnicy zapuszczają się w dżunglę na wiele miesięcy. Nieprzyjazne ludziom środowisko wciąga, wzmagając narastające konflikty. Dżungla to żywa istota. Nękana przez ludzi, którzy próbują ukraść jej skarby, broni się na różne sposoby. Używa trujących roślin, chmar komarów, dzikich zwierząt i czarów tajemniczych stworzeń. Kiedy robotnicy spotkają w dżungli Agnes, piękną młodą kobietę, obudzą się w nich ukryte fantazje i pragnienia. Tylko kim tak naprawdę jest Agnes i czy to naprawdę przypadek, że ją spotkali?

Asia, reż. Ruthy Pribar (Izrael 2020)

Macierzyństwo zawsze było dla Asi bardziej nieustannym zmaganiem niż instynktowną oczywistością. Fakt, że została matką wcześnie, wpłynął na jej relację z nastoletnią córką Viką. Z powodu niewielkiej różnicy wieku i fizycznego podobieństwa są bardziej jak siostry niż jak matka i córka. Mimo że mieszkają razem, nie są ze sobą blisko. Asia pracuje jako pielęgniarka i skupia się głównie na tym. Z kolei Vika spędza czas ze znajomymi w skateparku. Pewnego dnia ich codzienna rutyna zostaje nagle przerwana. Ich relacja będzie musiała przejść totalną przemianę. Kobiety potrzebują na nowo zdefiniować to, co jest między nimi. Film o macierzyństwie, poświęceniu i miłości. 

Fragmenty opisów filmów pochodzą z katalogu z oficjalnej strony www.wff.pl.