10. Transatlantyk / 11. Kamera Akcja – co zobaczyć na tych festiwalach?

Jesienne festiwale filmowe wystartowały na dobre. Dopiero co mogliście u nas przeczytać szybką zapowiedź kolejnej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego, a dziś pora na trochę mniej (u)znane, ale nie mniej ciekawe wydarzenia filmowe – Transatlantyk oraz Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej „Kamera Akcja”.

Ten pierwszy obchodzi w tym roku jubileusz 10-lecia istnienia, ale wciąż nie może znaleźć sobie stałej lokalizacji i tym razem przeniósł się na Śląsk, do 6 miejsc w sercu Katowic. Ten drugi spotyka się z widzami po raz 11., tradycyjnie, w Łodzi. Ale co prawdopodobnie najważniejsze dla czytelników naszej strony – wybrane pozycje z programów obu wydarzeń będzie można obejrzeć on-line. Transatlantyk postawił na serwis MojeEKino (https://www.mojeekino.pl/), w przypadku „Kamera Akcja” czekamy jeszcze na szczegóły. Zaktualizujemy ten wpis po ich ukazaniu się.

Co więcej, programy obu festiwali w dużej mierze uzupełniają się. Filmy, które na jednym z nich dostępne są tylko w tradycyjny sposób, u drugiego organizatora trafią na odpowiednią platformę VOD i odwrotnie.

Spójrzmy zatem na najciekawsze tytuły!

Nasze dzieci, Barn,reż. Dag Johan Haugerud (Norwegia, 2019, 157′)

“Nasze dzieci” to propozycja kina społecznie zaangażowanego z Norwegii. Osią dramatu jest tu bójka na szkolnym boisku między 13-letnią Lykke i jej kolegą Jamiem, który pada nieprzytomny na murawę. Szkolne dochodzenie ujawnia, że jest kilka wersji wydarzeń prowadzących do tragedii, a napięcie wzmaga fakt, że rodzice ofiary i agresorki należą do opozycyjnych partii politycznych. Co więcej, dyrektorka szkoły ma romans z… ojcem Jamie’go. Film, wcześniej znany pod tytułem “Beware of the Children” miał premierę na festiwalu w Wenecji, w sekcji Venice Days, zdobył też nagrody na ważnych europejskich festiwalach: w Goteborgu oraz Salonikach.

Transatlantyk: online (1.10, g. 20:15) i offline (6.10, g. 20:30)

Slalom, reż. Charlène Favier(Francja, Belgia, 2020, 92′)

Reżyserka Charlène Favier zapuszcza żurawia do fabryki produkującej mistrzów sportu, tutaj jest nim narciarstwo alpejskie. Jednym z „produktów” jest 16-letnia Lyz – ambitna, pracowita i zdolna, ale także bardzo zdesperowana. Po rozwodzie rodziców straciła kontakt z ojcem, a jej matka bardziej jest skupiona na sobie i swojej nowej pracy niż na otoczeniu uwagą i opieką córki. Lyz przywiązuje się do ostrego, momentami niemal przemocowego trenera, który zapomina, że ma do czynienia z nastolatką, a nie dorosłą kobietą… Żwawy jak emocje dorastających sportowców film Slalom należy do gatunku coming of age, a jego niewątpliwym atutem jest scenariusz (autorstwa reżyserki) i świetna Noée Abita w roli Lyz. 

Slalom jest tu świetną metaforą kobiecego dojrzewania w świecie pełnym pułapek i tempa życia, które często uniemożliwia głębszą refleksje. Rzadko wszak chodzi o to, kto pierwszy dotrze do mety, tylko jakim odbędzie się to kosztem.

Transatlantyk: offline (2.10, g. 10:45) i online (7.10, g. 21:00)
Kamera Akcja: offline i online (17.10, g. 20:00)

Syndrom Baumbachera, Baumbacher Syndrome, reż. Gregory Kirchhoff (Niemcy, 2019, 85′)

Max Baumbacher prowadzi talk show, w którym bez wahania łamie słowo dane gościom i zadaje im krępujące pytania. Nie przejmuje się za bardzo innymi ludźmi, w tym swoim dorosłym dzieckiem – zresztą nie mają ze sobą najlepszego kontaktu. Gdy pewnego dnia budzi się i zamiast mówić swoim normalnym głosem, brzmi jak Ent z Władcy pierścieni lub inna mityczna istota, trudno powiedzieć, że jest tym zachwycony, choć jak wiadomo media kochają dziwaków i Max mógłby rozgrzać swoją karierę do czerwoności. A jednak ucieka z miasta i zaszywa się w domu swojego agenta. Poznana przypadkowo, i o połowę młodsza od niego turystka, wprowadzi chaos do życia Maxa, ale i ciepło, którego mu tak bardzo brakuje, dając mu nadzieję, że jeszcze można dużo zmienić. Ten zabawny komediodramat nie bierze świata zbyt serio, choć opowiada o całkiem poważnych problemach faceta w średnim wieku łapiącego się na tym, że bez swojego wokalnego narzędzia pracy, niewiele mu w życiu zostało.

Transatlantyk: online (5.10, g. 19:00) i offline (6.10, g. 10:45)

Zupełnie normalna rodzina,
En helt almindelig familie,reż.
Malou Reymann (Dania, 2020, 93′)

Cały świat jedenastoletniej Emmy wywraca się do góry nogami, gdy ojciec mówi, że chce zmienić płeć. Po tym jak Thomas staje się Agnete, zarówno tata, jak i córka walczą o utrzymanie statusu quo, jednocześnie akceptując wszystko, co się zmieniło. Dla dorastającej dziewczyny ojciec staje się obcy: przestaje interesować się ich ulubioną piłką nożną, ubiera się w sukienki. W zrozumieniu sytuacji nie pomagają wizyty u psychologa i wspólne wyjazdy. Jak nastolatka ma sobie poradzić z prywatnym trzęsieniem ziemi?

Debiut Malou Reymann ukazuje w intymny i przejmujący sposób złożone relacje rodzinne. Historia opowiedziana w Zupełnie normalnej rodzinie jest reżyserce dobrze znana. Dorastała z ojcem-transseksualistą, dlatego przeplata swój film domowymi nagraniami z kaset VHS. To dojrzałe spojrzenie na współczesną seksualność, zmieniający się świat oraz odpowiedź na pytanie, co dziś oznacza pojęcie normalności.

Transatlantyk: offline (2.10, g. 17:00) i online (4.10, g. 19:00)

Wander, reż. April Mullen (Kanada, 2020, 93′)

Prywatny detektyw z poważnymi zaburzeniami psychicznymi zostaje zatrudniony do zbadania podejrzanej śmierci w pobliskim, niewielkim, tytułowym miasteczku Wander. Każdy kolejny wątek prowadzonego śledztwa niebezpiecznie zaczyna przypominać nierozwiązaną sprawę tragicznej śmierci jego córki i spisku, który mężczyzna trop od lat. Na festiwalu Transatlantyk odbędzie się europejska premiera Wandera, który ma wejść do kin w 2021 roku. W rolach głównych gwiazdy: Heather Graham, Aaron Eckhart i Tommy Lee Jones.

Transatlantyk – pokazy offline – 1.10, g. 20:30 / 7.10, g. 21:00

To oczywiście nie wszystkie interesujące propozycje. Więcej możecie odkryć sami na poniższych stronach internetowych:

http://kameraakcja.com.pl/
https://www.transatlantyk.org/film/
https://www.mojeekino.pl/show/10-miedzynarodowy-festiwal-filmowy-transatlantyk

Wszystkie opisy filmów pochodzą ze stron organizatorów obu festiwali.