Sprzedaż biletów na 10. jubileuszową edycję wrocławskiego American Film Festival rozpocznie się już dziś o 12.00! Dla tych, którzy jeszcze ustalili swojego harmonogramu na czas trwania festiwalu (5-11 listopada) przygotowaliśmy kolejną listę z poleceniami. Powinni do niej zajrzeć szczególnie ci kinomani, który lubią obejrzeć największe hity, zanim zrobią to wszyscy inni. Poniżej lista 10 hitów z programu festiwalu, które będzie można zobaczyć przed polską premierą!
Amazing Grace: Aretha Franklin, reż. Sydney Pollack, Alan Elliott (USA 2018)
Amerykańska królowa soulu i autorka tekstów Aretha Franklin podczas dwóch styczniowych nocy 1972 roku nagrywa album gospel Amazing Grace na żywo w New Temple Missionary Baptist Church w Los Angeles. Śpiewa głównie dla afroamerykańskiej publiczności, towarzyszy jej chór pod dyrekcją Alexandra Hamiltona, a na fortepianie akompaniuje James Cleveland. Podczas drugiej nocnej sesji na widowni znaleźli się Mick Jagger i Charlie Watts, którzy kończyli właśnie w LA swój album Exile on Main St. Krytyk muzyczny Jordan Hoffman uważa, że zmiany w utworach z tej płyty, takich jak Shine a Light i Let It Loose, zostały zainspirowane wizytą na tym występie. Płyta Amazing Grace stała się najlepiej sprzedającym się albumem gospel wszech czasów, ugruntowując pozycję Arethy Franklin jako niekwestionowanej soulowej diwy.
Premiera: 15 listopada 2019 r.
Dwóch papieży, The Two Popes, reż. Fernando Meirelles (Wielka Brytania, Włochy, Argentyna, USA 2019)
Watykan kojarzy się z tajemniczymi ceremoniami dla wybranych, ze światem za wielką ciężką bramą, z tłumami turystów. Najbardziej fascynujące jest oczywiście to, czego nie widać, jak na przykład wybór nowego papieża. Dla osób postronnych jedynym widocznym znakiem symbolicznej decyzji jest unoszący się nad dachem biały lub czarny dym. Co jednak dzieje się za zamkniętymi drzwiami? Na to pytanie w swojej nowej fabule stara się odpowiedzieć Fernando Meirelles (Miasto Boga, Wierny ogrodnik), który pokazuje widzom, jak mogły wyglądać relacje papieży Benedykta i Franciszka.
Premiera (Netflix): 20 grudnia 2019 r.
Historia małżeńska, Marriage Story, reż. Noah Baumbach (USA 2019)
Nicole (Scarlett Johansson) i Charlie (Adam Driver) to kochająca się para artystów. Wspólnie pracują, wspólnie mieszkają, wspólnie wychowują synka. Wiedzą o sobie wszystko. Kto gdzie zostawia nitkę dentystyczną, kogo jakie prezenty cieszą najbardziej, co kto lubi czytać, a czego nie znosi, kogo rozprasza telewizja. Po kilku latach miłości rozpoznają najdrobniejsze gesty i grymasy, doskonale wiedzą, czego się spodziewać. W swoim „byciu razem” zrośli się niemal w jeden organizm, mimo że każde z nich ma swoje ambicje i marzenia, głęboko skrywane przed tym drugim. Nadchodzi w końcu moment, w którym to one dochodzą do głosu. Wystarczy jedna atrakcyjna propozycja, by choć na jakiś czas uwolnić się od rutyny, poczuć wolność. Czy to oznacza koniec dla pary idealnej?
Premiera (Netflix): 6 grudnia 2019 r.
Irlandczyk, The Irishman, reż. Martin Scorsese (USA 2019)
Irlandczyk to osadzona w powojennej Ameryce opowieść widziana oczami weterana II wojny światowej Franka Sheerana (Robert De Niro), oszusta i płatnego mordercy pracującego dla najgorszych przestępców XX wieku. Rozgrywająca się na przestrzeni kilkudziesięciu lat saga poświęcona została jednej z największych zagadek kryminalnych w historii Stanów Zjednoczonych – tajemniczemu zaginięciu legendarnego przywódcy związków zawodowych Jimmy’ego Hoffy (Al Pacino). Widzowie wezmą udział w brutalnej podróży, podczas której zostaną przed nimi odsłonięte kulisy funkcjonowania świata przestępczego, wewnętrznych walk o wpływy oraz kryminalnych powiązań ze światem polityki.
Premiera: 22 listopada 2019 r. / 27 listopada 2019 r. (Netflix)
Jojo Rabbit, reż. Taika Waititi (USA, Niemcy 2019)
Ekstremalnie zabawna, choć ryzykowna historia młodego członka Hitlerjugend rozgrywająca się w czasach II wojny światowej. Jojo nie jest popularny, ma tylko jednego prawdziwego kolegę i jednego przyjaciela na niby, ale za to jakiego! To Hitler (Taika Waititi)! Zwierza mu się ze swoich trosk i kłopotów, a przede wszystkim pyta o radę w kluczowych sprawach: jak być najlepszym małym nazistą, jak rozpoznać Żyda i co zrobić, gdy w ścianie własnego domu odkrywa się młodą i nadzwyczajnie wygadaną przedstawicielkę narodu wybranego (Thomasin McKenzie). Hitler nie zawsze zna odpowiedzi, zwykle wprowadza w życie Jojo jeszcze więcej chaosu, ale przyjaźń tych dwóch zupełnie niedobranych indywiduów zupełnie na tym nie traci.
Premiera: 24 stycznia 2020 r.
Le Mans ’66, Ford v Ferrari, reż. James Mangold (USA 2019)
Przełom lat 50. i 60. w fabryce Forda nie należał do udanych. Pokolenie baby boomers nie chciało jeździć pojazdami, których używali ich rodzice, a amerykański legendarny producent nie miał pomysłu, co im zaproponować. Ford przegrywał niemal na każdym polu – jego pojazdy były duże, dość wolne, wizualnie nieciekawe. Tymczasem amerykańscy nastolatkowie oczekiwali czegoś bardziej sexy. Czegoś, co miały na przykład samochody Ferrari o sportowej sylwetce i fenomenalnych osiągach. Le Mans ’66 opowiada historię pojedynku tych dwóch gigantów, którzy postanowili rozstrzygnąć na torze wyścigowym, kto robi lepsze, szybsze i bardziej niezawodne auta.
Premiera: 22 listopada 2019 r.
Na noże, Knives Out, reż. Rian Johnson (USA 2019)
Nestor rodu, popularny pisarz Harlan Thrombey (Plummer), zostaje znaleziony martwy na terenie swojej posiadłości. Chociaż miał liczną rodzinę, u jego boku zazwyczaj czuwała tylko pielęgniarka, a zarazem oddana przyjaciółka Marta (Ana de Armas). Kiedy dzieci i wnuczęta dowiadują się o śmierci, zjeżdżają się do domu w oczekiwaniu na odczytanie testamentu. Wiedzą tylko, że niedawno staruszek zmienił swoją ostatnią wolę oraz że pod koniec życia odbył poważną i zazwyczaj nieprzyjemną rozmowę z każdym ze swoich dzieci. Okazuje się więc, że wszyscy obecni mogli mieć motyw, każdemu w pewnym sensie opłacało się wyeliminować nieprzewidywalnego ojca. Na miejscu pojawiają się detektywi i osobliwy konsultant (przezabawny Craig), którzy powolutku, metodycznie rozwiązują poszczególne wątki zawiłej intrygi.
Premiera: 29 listopada 2019 r.
Raport, The Report, reż. Scott Z. Burns (USA 2019)
Trzymający w napięciu thriller polityczny przybliżający kulisy kontrowersyjnych działań CIA po atakach na World Trade Center. Wszystko zaczyna się od jednego człowieka. Daniel Jones (Adam Driver), młodszy stażem pracownik, dostaje zadanie zbadania sytuacji i przygotowania raportu w tej sprawie dla amerykańskiego Senatu. Nie jest to łatwe – do przeczytania i analizy ma tony dokumentów, zdjęć, nagrań, w większości utajnionych, a nawet z premedytacją niszczonych. Dotarcie do prawdy zajęło Jonesowi i jego niewielkiemu zespołowi pięć długich lat, a odpowiedzi nie pozostawiają złudzeń – tzw. „zaawansowane techniki przesłuchań” nie przyniosły amerykańskim służbom praktycznie żadnych efektów.
Premiera (Prime Video): 29 listopada 2019 r.
Ukryte życie, A Hidden Life, reż. Terrence Malick (USA 2019)
Historia austriackiego katolika Franza Jägerstättera, który odmawia przyłączenia się do nazistów w czasie II wojny światowej i zabijania Żydów. Za swoje przekonania ten skromny rolnik zostaje uwięziony, a jego wiara i oddanie Bogu – poddane najtrudniejszej próbie. Gdy żyje się wśród natury, w biednym, ale porządnym domu, oddawanie czci Najwyższemu nie stanowi wielkiego problemu, zwłaszcza w tamtych czasach. Jego działanie widać na każdym kroku, boska interwencja jest dostrzegalna niemal gołym okiem. Kiedy jednak nawet najgorliwsza wiara zostanie skonfrontowana z okrucieństwami wojny, niekończącą się brutalną pożogą, stratą i tęsknotą, często przychodzi kryzys – próba ostateczna.
Premiera: 7 lutego 2020 r.
Tylko sprawiedliwość, Just Mercy, reż. Destin Daniel Cretton (USA 2019)
Utalentowane trio (Michael B. Jordan, Brie Larson i Jamie Foxx) w historii wykształconego, młodego prawnika Bryana, który po dyplomie na Harvardzie jedzie do Alabamy, gdzie zamierza bronić niesłusznie skazanego na karę śmierci Waltera. Z pomocą Evy, aktywistki walczącej o przestrzeganie praw więźniów, podejmuje nierówny bój przeciwko wszystkim – systemowi, policji, władzom lokalnym, społecznemu nastawieniu, a nawet własnym sąsiadom.
Premiera: 24 stycznia 2020 r.
Fragmenty opisów filmów pochodzą z katalogu z oficjalnej strony festiwalu https://www.americanfilmfestival.pl/.