WFF 2014: 10 filmów, które mogą namieszać

Otwarcie 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego tuż tuż! Jeśli jeszcze nie wybraliście filmów, na które zamierzacie się wybierać w trakcie tegorocznej edycji festiwalu, zapraszamy do przejrzenia kolejnej partii naszych propozycji. Tym razem wybraliśmy 10 tytułów, o których mogliście co prawda wcześniej nie słyszeć, ale czujemy, że jeszcze będzie o nich głośno!

Jak powstrzymać ślub, Hur man stoppar ett bröllop, reż. Drazen Kuljanin (Szwecja, 2014)

Kadr z filmu "Jak powstrzymać ślub" (reż. Drazen Kuljanin)

Kadr z filmu „Jak powstrzymać ślub” (reż. Drazen Kuljanin)

Dramat nakręcony w 5 godzin i 17 minut – dokładnie tyle, ile trwa podróż pociągiem z Malmö do Sztokholmu. Środek zimy. W jednym przedziale spotykają się dziewczyna i chłopak. Prowadzą typowe dla nieznajomych rozmowy do czasu, aż odkryją, że jadą na ten sam ślub. Nie jest ważne, czy dostali zaproszenie, czy wpraszają się bez niego. Ważne, że i ona, i on mają dostatecznie dużo powodów, żeby chcieć go odwołać… Wkrótce okaże się, że łączy ich nie tylko wspólny cel, ale też bolesne wspomnienia i miłosne rozczarowania. To sprawi, że staną się sobie bliżsi.

Kafka – Schron, Kafka’s Der Bau, reż. Jochen Alexander Freydank (Niemcy, 2014)

Kadr z filmu "Kafka - Schron" (reż. Jochen Alexander Freydank)

Kadr z filmu „Kafka – Schron” (reż. Jochen Alexander Freydank)

Film oparty na niedokończonym opowiadaniu „Schron” Franza Kafki. Franz jest po czterdziestce. Jest człowiekiem sukcesu, więc może pozwolić sobie na mieszkanie w apartamentowcu. Tu czuje się komfortowo, a przede wszystkim bezpiecznie. Jego dom to prawdziwa twierdza. Pewnego dnia odkrywa, że nie jest tu jednak całkiem sam i po raz pierwszy czuje się zagrożony. Zaczyna zwalniać się z pracy, by obserwować budynek z zewnątrz. To staje się jego obsesją i wyczerpuje go zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Wkrótce traci pracę, a rodzina gdzieś znika. Zdesperowany Franz wraca do domu, by odnaleźć intruza. Odcina zasilanie oraz wodę i wszystko pogrąża się w chaosie. A jego tajemniczy prześladowca zbliża się i wkrótce staną twarzą w twarz…

Zanim zniknę, Before I Disappear, reż. Shawn Christensen (USA, 2014)

Kadr z filmu "Zanim zniknę" (reż. Shawn Christensen)

Kadr z filmu „Zanim zniknę” (reż. Shawn Christensen)

Ciemna noc duszy – w takim momencie życia jest teraz Richie. Jest psychicznie wypalony. Pracuje w nocnym klubie, gdzie zeszłej nocy w toalecie znalazł ciało kobiety. Ma już dosyć. Ostatnio myśli o samobójstwie. Dzwoni telefon. To jego starsza siostra, z którą od dłuższego czasu nie utrzymywał kontaktów. Prosi brata o kilkugodzinną opiekę nad jej 11-letnią córką, Sophie. Niespodziewane zadanie zaskakuje go i zmienia mu plany. Szef klubu nie jest zachwycony. Szykuje się długa i wyjątkowo ciemna noc. Film jest rozwinięciem historii opowiedzianej przez Shawna Christensena w nagrodzonym Oscarem i obsypanym dziesiątkami nagród filmie krótkometrażowym „Godzina policyjna”.

Travelator, reż. Dušan Milić (Serbia, 2014)

Kadr z filmu "Travelator" (reż. Dušan Milić)

Kadr z filmu „Travelator” (reż. Dušan Milić)

Slav ma 18 lat i jest namiętnym graczem we wszystkiego rodzaju strzelanki. I jest w tym najlepszy. Wiedzą o tym nie tylko jego przyjaciele, ale też ludzie, którzy postanawiają wykorzystać jego zdolności. Pewnego dnia wynajmują go do prawdziwego zlecenia. Ma zabić człowieka, korzystającego z programu ochrony świadków. Slav podejmuje wyzwanie, traktując je jak kolejny poziom w grze. Leci do Ameryki, w Las Vegas identyfikuje cel i dzień po dniu zbiera informacje na jego temat. Jako wytrawny gracz używa wszystkiego, czego nauczył się przed ekranem. Tylko czy wirtualne umiejętności okażą się wystarczające w starciu z realnym przeciwnikiem?

Las, Padurea/Suma, reż. Siniša Dragin (Rumunia/Serbia, 2014)

Kadr z filmu "Las" (reż. Siniša Dragin)

Kadr z filmu „Las” (reż. Siniša Dragin)

W 1947 roku Josip Broz Tito, prezydent Jugosławii, po raz pierwszy odwiedza Rumunię. Aby dać wyraz bratniej przyjaźni i przyszłej współpracy, gospodarze wręczają mu prezent w postaci obrazu XIX-wiecznego malarza, Iona Andreescu. Swego czasu jego prace wystawiane były na równi z pracami Maneta, Renoira i Moneta. Po latach ten podarunek zachwieje fundamentami dobrosąsiedzkiej przyjaźni. Obraz zatytułowany „The Leafless Forest” znajdzie się w samym centrum szpiegowskiej historii. Lekki i zabawny dokument, opowiadający historię z lat 60., kiedy to młody krytyk sztuki, Radu Bogdan, postanawia napisać monografię wielkiego malarza. Kiedy wreszcie otrzymuje zgodę jugosłowiańskich władz na sfotografowanie daru dla Tito i zdejmuje obraz ze ściany, odkrywa ukryty w nim… mikrofon! Ktoś podsłuchiwał Wielkiego Przywódcę…

Plemię, Plemya, reż. Myroslav Slaboshpytskiy (Ukraina, 2014)

Kadr z filmu "Plemię" (reż. Myroslav Slaboshpytskiy)

Kadr z filmu „Plemię” (reż. Myroslav Slaboshpytskiy)

Historia opowiedziana obrazem i językiem migowym, bez napisów czy lektora. Głuchy Sergey zaczyna naukę w szkole dla głuchoniemych. Na własnej skórze doświadcza brutalnych zasad, jakie rządzą w nowym miejscu. Przemoc, bezwzględność, napady, prostytucja – tak wygląda szkolna codzienność. Aby zostać przyjętym do plemienia i znaleźć się w ścisłej hierarchii, trzeba spełnić odpowiednie warunki. Biorąc udział w kilku udanych kradzieżach, Sergey zapracowuje na nową, lepszą pozycję. Awansuje i zostaje alfonsem. Ma teraz pod opieką dwie dziewczyny, obsługujące nocą kierowców ciężarówek. Zakochuje się w jednej z nich, która jest także dziewczyną szefa. Zaczną się potajemnie spotykać i wkrótce zostaną kochankami. To złamie wszystkie zasady i postawi ich w sytuacji bez wyjścia.

Wierszyki dla młodych pożeraczy, Rhymes for Young Ghouls, reż. Jeff Barnaby (Kanada, 2013)

Kadr z filmu "Wierszyki dla młodych pożeraczy" (reż. Jeff Barnaby)

Kadr z filmu „Wierszyki dla młodych pożeraczy” (reż. Jeff Barnaby)

Rok 1976, rezerwat Mi’kmaq. Aila, nastolatka, jak każde indiańskie dziecko poniżej 18 roku życia musi chodzić do miejscowej szkoły, która z powodu panującej tam przemocy oraz zaostrzonej dyscypliny przypomina bardziej więzienie. Po śmierci brata, samobójstwie matki i aresztowaniu ojca, trafia do wuja, który wciąga ją do narkotykowego biznesu. Jest w tym naprawdę dobra. Dzięki dochodom ze sprzedaży może płacić odrażającemu i sadystycznemu kuratorowi za przymykanie oczu na jej wagary. Ale kiedy ktoś kradnie jej ostatnie pieniądze a ojciec wychodzi na wolność, krucha równowaga jej świata legnie w gruzach. Wkrótce stanie przed wyborem: uciekać albo walczyć. Ale żaden Mi’kmaq nie ucieka… Prowadzona przez duchy swoich przodków Aila planuje zemstę.

Takie są zasady, Takva su pravila, reż. Ognjen Sviličić, (Chorwacja/Francja/Serbia/Macedonia, 2014)

Kadr z filmu "Takie są zasady" (reż. Ognjen Sviličić)

Kadr z filmu „Takie są zasady” (reż. Ognjen Sviličić)

Ivo jest kierowcą autobusu. Jego żona Maja jest gospodynią domową. Prowadzą ciche i spokojne życie na przedmieściach Zagrzebia. Pewnej nocy ich nastoletni syn, Tomica zostaje ciężko pobity na ulicy przez rówieśników, w wyniku czego ląduje w szpitalu. Będzie musiał przejść ciężką operację. Rodzice są zdani sami na siebie, bo policja nie chce się angażować w sprawę. Kilka najbliższych dni uzmysławia rodzicom, że ich świat fałszywego bezpieczeństwa właśnie runął. I postanawiają na nowo przyjrzeć się swojemu życiu i temu, w co wierzyli przez lata.

Lekcja, Urok, reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov (Bułgaria/Grecja, 2014)

Kadr z filmu "Lekcja" (reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov)

Kadr z filmu „Lekcja” (reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov)

W szkole w niedużym bułgarskim miasteczku uczy młoda nauczycielka, Nadieżda. Jest w szoku, kiedy pewnego dnia odkrywa, że w jej klasie jest złodziej. Od tej pory za wszelką cenę próbuje się dowiedzieć, kim jest, by dać mu lekcję o różnicy w czynieniu dobra i zła. Chce go nauczyć, jak wybierać w życiu właściwe rozwiązania a odrzucać te, które są moralnie wątpliwe. Wkrótce jednak, kiedy wierzyciel zwróci się do niej o szybki zwrot długu, sama stanie przed podobnym zagadnieniem. Jak rozwiąże kwestie moralności kiedy zmieni się perspektywa?

Paluszek, Samayou koyubi, reż. Lisa Takeba (Japonia, 2014)

Kadr z filmu "Paluszek" (reż. Lisa Takeba)

Kadr z filmu „Paluszek” (reż. Lisa Takeba)

Odkąd Ryosuke skończył 5 lat, był prześladowany przez Momoko – najbrzydszą dziewczynę w okolicy. Jej miłość była tak wielka, że zdecydowała się na operacje twarzy, by trafić w jego gust. Bez rezultatu. Pewnego dnia Ryosuke wikła się w romans z dziewczyną gangsterskiego bossa. Kiedy zdradzony dowiaduje się o tym, za karę obcina chłopakowi mały palec. Dziwnym zbiegiem okoliczności palec trafia do Momoko. Uszczęśliwiona dziewczyna używa go do sklonowania ukochanego. Ma go teraz tylko dla siebie… To tylko początek zwariowanej historii w stylu typowej dla Japonii mangi i anime, pełnej absurdów i zaskakujących zwrotów akcji.

Fragmenty opisów filmów pochodzą z katalogu z oficjalnej strony www.wff.pl.