NH 2020: 5 najlepszych filmów festiwalu, które mają zapewnioną polską dystrybucję

Przed Wami druga część podsumowanie tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty – tym razem pod lupę wzięliśmy te filmy z programu, które mają zapewnioną polską dystrybucję. Niezależenie od tego, czy zobaczymy je na ekranach kin, czy raczej w domowym zaciszu za pośrednictwem platform streamingowych – to pięć naprawdę świetnych, wartych obejrzenia filmów!

Czytaj dalej

NH 2020: 5 najlepszych filmów festiwalu, które nie mają (jeszcze) polskiego dystrybutora

Ochłonęliśmy już po zakończonych niedawno Nowych Horyzontów i American Film Festival, nietypowej nie tylko dlatego, że łączonej, ale również przeniesionej w przeważającej części do Internetu. W międzyczasie zebraliśmy myśli i dokonaliśmy wspólnego redakcyjnego podsumowania tegorocznej edycji wrocławskiego wydarzenia. Poniżej publikujemy jego pierwszą część, czyli listę 5 najlepszych filmów festiwalu Nowe Horyzonty, które jak dotąd nie doczekały się swojego dystrybutora, podpowiadając przy okazji, gdzie będzie można je obejrzeć.

Czytaj dalej

Żałoba po kinie, czyli przegląd filmów z Konkursu Głównego festiwalu Nowe Horyzonty 2020

Konkurs Główny Nowych Horyzontów od zawsze był raczej dla kinowych snobów, a nie „normalsów”. Ale chyba jeszcze nigdy dotąd tak bardzo nie zdominowało go poczucie ogromnego przytłoczenia i beznadziei. Po obejrzeniu 10 z 12 nominowanych filmów nie sposób uciec od myśli, że autorskie kino wieszczy świat, w którym człowiek – a co za tym idzie i samo medium – staje się zbędny.

Prawdę mówiąc, tegoroczny konkurs jest dla mnie osobiście sporym rozczarowaniem. Rządzi nim (oczywiście) uwielbiane przez selekcjonerów NH kino kontemplacyjne, jakby zapatrzone w pewnego kuca, który „lubi wolmo”. Sęk w tym, że kosztem wątpliwego artyzmu niemal za każdym razem cierpi bazowa narracja. To kino jest odarte z optymizmu i nadziei, pragnienia, aby wszystko było możliwe. To kino rachunku sumienia w strachu. To wreszcie kino milczenia; takie, które obserwuje, ale niczego komentuje; pasywne i zdystansowane, zastygające jak lawa w oczekiwaniu na kolejne przebudzenie w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Czytaj dalej

NH/AFF 2020: 10 filmów, które warto obejrzeć!

Plakat festiwali Nowe Horyzonty i American Film Festival

Już jutro rozpoczyna się wydarzenie nietypowe, bo łączące dwa filmowe festiwale organizowane przez Romana Gutka – 20. edycja Nowych Horyzontów oraz 11. edycja American Film Festival! Tegoroczny program, mimo że w przeważającej większości dostępny on-line na specjalnej platformie zintegrowanej ze stroną nowehoryzonty.pl, zapowiada się (jak co roku!) całkiem interesująco. W ciągu 11 dni widzowie będą mogli zobaczyć ponad 170 filmów (blisko 140 produkcji pełnometrażowych i 40 krótkometrażowych) z kilkudziesięciu różnych krajów – zdecydowana większość tytułów zostanie pokazana premierowo w Polsce. Jak zwykle uważnie przyjrzeliśmy się tej długiej liście i przygotowaliśmy dla Was listę dziesięciu filmów, których zdecydowanie nie można przegapić. Zresztą, zobaczcie sami!

Czytaj dalej

Nie do uwierzenia – relacja z 36. WFF (część 2)

Poniedziałek i część wtorku upłynęła nam pod znakiem historii ekstremalnych. Przemoc wobec dzieci, osierocenie, mściciele ze stepu, miłość jako neurologiczna zagadka i narkotykowy haj. Nie da się ukryć, że w zwyczajnym życiu z dala od kinowego fotela w większość tych opowieści nie chcielibyśmy uwierzyć. A może jednak warto?

Czytaj dalej

Traumy zamiast marzeń – relacja z 36. WFF (część 1)

Warszawski Festiwal Filmowy. To tu zawsze w październiku spełniały się marzenia kinomanów, ale – jak wiadomo – rok mamy szczególny. Przez sanitarne obostrzenia najbardziej zagorzali widzowie muszą bardziej zaciekle walczyć o bilety z mniejszej puli, a po przekroczeniu progu Kinoteki i Multikina Złote Tarasy czuć tę pustkę i niepewność.

Po pierwszym dniu trudno orzekać, czy okrojony program szkodzi poziomowi festiwalu, ale w pracy reżyserów odciska się piętno współczesności. Choć bohaterowie filmów to często idealiści i marzyciele, okoliczności z którymi muszą się zmagać, nie rozpieszczają ich. Po prostu: traumy zamiast marzeń.

Czytaj dalej

10. Transatlantyk / 11. Kamera Akcja – co zobaczyć na tych festiwalach?

Jesienne festiwale filmowe wystartowały na dobre. Dopiero co mogliście u nas przeczytać szybką zapowiedź kolejnej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego, a dziś pora na trochę mniej (u)znane, ale nie mniej ciekawe wydarzenia filmowe – Transatlantyk oraz Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej „Kamera Akcja”.

Ten pierwszy obchodzi w tym roku jubileusz 10-lecia istnienia, ale wciąż nie może znaleźć sobie stałej lokalizacji i tym razem przeniósł się na Śląsk, do 6 miejsc w sercu Katowic. Ten drugi spotyka się z widzami po raz 11., tradycyjnie, w Łodzi. Ale co prawdopodobnie najważniejsze dla czytelników naszej strony – wybrane pozycje z programów obu wydarzeń będzie można obejrzeć on-line. Transatlantyk postawił na serwis MojeEKino (https://www.mojeekino.pl/), w przypadku „Kamera Akcja” czekamy jeszcze na szczegóły. Zaktualizujemy ten wpis po ich ukazaniu się.

Co więcej, programy obu festiwali w dużej mierze uzupełniają się. Filmy, które na jednym z nich dostępne są tylko w tradycyjny sposób, u drugiego organizatora trafią na odpowiednią platformę VOD i odwrotnie.

Spójrzmy zatem na najciekawsze tytuły!

Czytaj dalej

WFF 2020: 10 filmów, które warto obejrzeć!

Z oczywistych powodów ten rok nie należy do najlepszych dla branży filmowej. Nie ma się więc co dziwić, że programy tegorocznych jesiennych festiwali będą nieco uboższe niż w latach ubiegłych… ale nie znaczy to, że nie znajdzie się w nich ciekawego!

Jedna z pierwszych okazji, żeby się o tym przekazać już w piątek 9 października! Tego dnia się rozpocznie się 36. Warszawski Międzynarodowy Festiwal. Festiwalowe pokazy tradycyjnie odbywać się będą w Kinotece i Multikinie Złote Tarasy. Filmem otwarcia tegorocznej edycji jest wyprodukowana przez Terrence’a Malicka „Księga wizji” Carlo S. Hintermanna, otwierająca tegoroczną edycję Tygodnia Krytyków na festiwalu w Wenecji. W rolach głównych występują Charles Dance, Lotte Verbeek oraz Sverrir Gudnason. WFF zamknie natomiast nagrodzony Specjalną Nagrodą Jury na festiwalu w Wenecji najnowszy film Andreja Konchalovsky’ego – „Drodzy towarzysze”.

Pełna listów filmów wraz z harmonogramem pokazów 36. WFF dostępna jest już na stronie festiwalu, skąd można go pobrać również w formie pliku .pdf. My jak zwykle dokładnie przyjrzeliśmy się całemu programowi i znaleźliśmy dla Was 10 najciekawszych naszym zdaniem filmów. Zobaczcie sami!

Czytaj dalej

Odwiedziny u dziadka Marcina – recenzja filmu Martina Scorsese „Irlandczyk”

"Irlandczyk" Martina Scorsese

Od zeszłego piątku w kinach, a od środy na Netflixie możecie oglądać najnowszy film Martina Scorsese. “Irlandczyk” jest jak odwiedziny u dziadka Marcina w domu spokojnej starości (właśnie tam zresztą poznajemy tytułowego bohatera, Franka Sheerana, kierowcę i cyngla na usługach mafii, w którego rolę wcielił się Robert De Niro). Od małego dziecka uwielbiałeś opowieści dziadka z jego bogatego w doświadczenia życia, barwne i pełne przygód anegdoty, o tym jak w latach młodości jeździł taksówką, boksował, pracował w kasynie czy nawet załatwiał nie do końca legalne sprawunki dla lokalnych mafiosów. Czytaj dalej

Splat!FilmFest 2019: 6 filmów, które widzieliśmy przed festiwalem!

Plakat SplatFilmFest 2019

Wielkimi krokami zbliża się jedno z ostatnich filmowych wydarzeń festiwalowej jesieni, czyli Splat!FilmFest. Święto kina grozy i fantastyki, tak jak w poprzednim roku), zawita do warszawskiej Kinoteki (2-8 grudnia) oraz Centrum Kultury w Lublinie (9-15 grudnia). W programie zebrano najlepsze filmy gatunkowe tegorocznego sezonu – część z nich jak dotychczas nie była wyświetlana na żadnym z polskich festiwali. My natomiast piszemy o tych, które udało nam się już wcześniej zobaczyć – szczególnie gorąco polecamy Wam obejrzenie pierwszych trzech pozycji z poniższej listy! Czytaj dalej